Rudskogen Corsa Italiana/Club Challenge 7 juni



Lørdag 7 juni var det på nytt klart for en løpshelg, denne gangen på Rudskogen. Påmeldte biler/sjåfører starter litt tregt og en uke før løpshelg var det ikke mange påmeldte, men heldigvis kom påmeldingene etterhvert og på løpsdagen var det 27 påmeldte til Corsa/Club og ett knippe biler til B-Zero sitt 2timers løp.

For de som ankom banen på fredagen ble det en våt fornøyelse gjennom natten, men når Lørdagen kom fikk Ove & Co uttelling for sin bestilling mtp været. Det var vått og kaldt på benen under første trening, men det tørket opp etter hvert og dekkene fikk mer og bedre kontakt med asfalten etter hvert.

Som vanlig var det frafall etter div treninger og kval, men alle jeg så og snakket med hadde ett fornøyd smil i fjeset. Noen måtte kaste inn håndkle av forskjellige tekniske årsaker før race, men alt i alt en fin dag.



Før løpshelg var det flere team som hadde skrudd til langt på natt. Andre kommer kjørende fra andre siden av fjorden og litt lengre unna. Kjekt å se alle som stiller til løp.
Club Challenge har blitt krydret med enda flere bilmodeller og nå stilte både Volvo 242, Nissan Primera GT, flere Honda Civic, Toyota MR2, forskjellige BMW i tillegg til våre Italienske biler.
Det var også påmeldt en Porsche 944 og en Ford Sierra

Betraktninger av egen bil og løp :
Undertegnede var litt spent på bil og sjåfør etter forrige løpshelg hvor bilen måtte opp i jigg for å bli reddet. Motor inn og ut og nervene lå på utsiden. Første trening var delvis våt med lav temperatur i luften. Det tørket opp etter hvert og trening nr 2 var bedre. Bilen føltes grei og Eivind Ring Sørensen tester for første gang høyrerattet bil med de utfordringer det kan gi. For med venstre «ratt på feil side»  osv. så ut som at han koste seg på banen og smilet man får når man tar av seg hjelmen i depoet ble værende på ansiktet hans i en god stund etterpå. Kristoffer Ring Sørensen testet bilen i fjerde trening og også han hadde det kjekt, men ett like stort smil etter at hjelmen var trukket av hodet 👍
Da var det kval og jeg kunne tenkt med en bil som gikk 5-7sek raskere, så vi får se hva som må gjøres, men fortatt bli værende i klasse 3. der er nok mye som kan gjøres på/med sjåføren.
Startet langt bak i første løp og hadde en for hard innbremsing i «slaktærn» hvor jeg mistet to plasser.  Hauk Hamre-Hagen fikk dessverre problemer med bil og måtte bryte etter å ha hatt ledelsen i klassen. Rett før målgang kom ett hjul trillende fra siden og tvers over banen. BMW’en foran meg hadde mistet venstre bakhjul og det kjørte sitt eget løp på tvers av banen før målgang. Jeg var ett par sekunder i tvil om jeg skulle passere på høyre eller venstre siden, men vurderte retningen og farten på dekket at det skulle fortsette mot høyre og jeg passert på venstre siden.
Jeg endte til slutt på en 2-plass. Både i Corsa Italiana og i Club Challenge.
Løp 2 starten gikk og jeg fikk en dårlig start. Kom meg etterhvert oppover i feltet og hadde en artig fight med en GTV hvor jeg trakk det lengste strået og endte på 1-plass i Corsa Italiana og i Club Challenge.

Robert Sørensen

Jørn Owe